Cumartesi27 Haziran 202621:30İSTPİYASAKAPALI
SektörelÖne çıkan

Türkiye’de yenilenebilir enerji payı son 26 yılın zirvesine çıktı

Türkiye’de mayısta yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik üretimindeki payı yüzde 72,3’e ulaşarak son 26 yılın en yüksek seviyesine çıktı. Aynı dönemde kömürün payı yüzde 17 ile son 22 yılın en düşük düzeyine geriledi.

Yayınlanma

Güncellenme

Paylaş
Türkiye’de yenilenebilir enerji payı son 26 yılın zirvesine çıktı

Türkiye’de elektrik üretiminde yenilenebilir enerji kaynaklarının ağırlığı mayıs ayında tarihi seviyelere ulaştı. Yenilenebilir kaynakların toplam elektrik üretimindeki payı yüzde 72,3 ile son 26 yılın zirvesine çıkarken, kömürün payı yüzde 17’ye gerileyerek son 22 yılın en düşük seviyesini gördü. Güneş ve rüzgar santralleri ise üst üste ikinci ayda kömür santrallerinden daha fazla elektrik üretti.

YENİLENEBİLİR ENERJİDE TARİHİ SEVİYE

Türkiye’de mayısta yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik üretimindeki payı yüzde 72,3’e ulaştı.

Bu oran, son 26 yılın en yüksek seviyesi olarak kayıtlara geçti.

Mayısta hem aylık hem de saatlik bazda yenilenebilir enerji üretiminde tarihi seviyeler görüldü.

KÖMÜRÜN PAYI 22 YILIN EN DÜŞÜK SEVİYESİNDE

Aynı dönemde kömürün elektrik üretimindeki payı yüzde 17’ye geriledi.

Bu oran, son 22 yılın en düşük düzeyi oldu.

Yenilenebilir enerji üretimindeki güçlü artış, elektrik üretiminde kömürün payının belirgin şekilde gerilemesine yol açtı.

 

SAATLİK ÜRETİMDE DE REKOR KIRILDI

Mayıs ayında yenilenebilir enerji üretiminde saatlik bazda da dikkat çeken bir rekor kaydedildi.

24 Mayıs saat 13.00 itibarıyla yenilenebilir enerji kaynaklarının anlık elektrik üretimindeki payı yüzde 84’e ulaştı.

Bu oran, son 12 yılın en yüksek saatlik seviyesi olarak kayıtlara geçti.

Önceki rekor, Nisan 2024’te yüzde 83 olarak gerçekleşmişti.

GÜNEŞ VE RÜZGAR KÖMÜRÜ GERİDE BIRAKTI

Mayısta güneş ve rüzgar santralleri, toplam elektrik üretiminin yaklaşık yüzde 23’ünü karşıladı.

Böylece iki kaynak, nisanda ilk kez geride bıraktıkları kömür santrallerinden üst üste ikinci ayda da daha fazla elektrik üretti.

Bu tablo, güneş ve rüzgar enerjisinin Türkiye’nin elektrik üretimindeki payını giderek artırdığını gösterdi.

HİDROELEKTRİK ÜRETİMİ GÜÇLÜ PERFORMANS SERGİLEDİ

Yenilenebilir üretimdeki güçlü performansta hidroelektrik santralleri belirleyici rol oynadı.

Mevsim normallerinin üzerinde gerçekleşen yağışlar sayesinde hidroelektrik üretimi geçen yılın aynı ayına göre yüzde 58 arttı.

Bu artış, mayıs ayında yenilenebilir enerji kaynaklarının toplam üretimde tarihi seviyeye ulaşmasında etkili oldu.

İLK BEŞ AYDA HİDROELEKTRİK, RÜZGAR VE GÜNEŞTE REKOR

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı verilerine göre, 1 Ocak-31 Mayıs döneminde hidroelektrik santralleri 46,4 milyar kilovatsaat elektrik üretti.

Aynı dönemde rüzgar santralleri 18 milyar kilovatsaat, güneş santralleri ise 14,2 milyar kilovatsaat üretime ulaştı.

Böylece hidroelektrik, rüzgar ve güneş santralleri yılın ilk beş ayı bazında en yüksek üretim seviyelerini gördü.

BAYRAKTAR: ELEKTRİK ÜRETİMİNİN YÜZDE 43,1’İ SUYUN GÜCÜNDEN KARŞILANDI

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar da daha önce yaptığı değerlendirmede, mayıs ayında elektrik üretiminde yerli kaynakların payının yüzde 85’e ulaştığını belirtmişti.

Bayraktar, yenilenebilir enerjinin payının ise yüzde 72,3’e çıktığını ifade etmişti.

Bakan Bayraktar, “Bu başarının lokomotifi olan hidroelektrik santrallerimiz, 11,71 milyar kilovatsaat üretimle yeni bir rekora imza attı. Böylece toplam elektrik üretimimizin yüzde 43,1’ini suyun gücünden karşıladık.” değerlendirmesinde bulunmuştu.

YENİLENEBİLİR ENERJİ ELEKTRİK SİSTEMİNDE AĞIRLIĞINI ARTIRIYOR

Mayısta kaydedilen performans, yenilenebilir enerji kaynaklarının Türkiye’nin elektrik üretimindeki ağırlığını artırmayı sürdürdüğünü ortaya koydu.

Ember Türkiye ve Kafkaslar Bölge Lideri Ufuk Alparslan, AA muhabirine yaptığı değerlendirmede mayıs rekorlarının yenilenebilir enerjinin Türkiye’nin elektrik sisteminde giderek daha belirleyici hale geldiğini gösterdiğini söyledi.

Alparslan, elektrik üretiminde yenilenebilir kaynakların payındaki artışın enerji dönüşümü açısından önemli bir gelişme olduğunu belirtti.

ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ ELEKTRİKLE SINIRLI KALMAMALI

Ufuk Alparslan, Türkiye’nin enerji ithalatının yalnızca yaklaşık yüzde 16’sının elektrik üretiminden kaynaklandığını söyledi.

Bu nedenle enerji dönüşümünün yalnızca elektrik sektörüyle sınırlı kalmaması gerektiğine dikkat çekti.

Alparslan, “Yenilenebilir enerjinin yanı sıra enerji dönüşümünün diğer alanlarını da ülkemizin enerji planına dahil etmemizin önemini ortaya koyuyor. Türkiye’nin enerji ithalatının yaklaşık üçte birinden sorumlu olan kara yolu ulaşımı bu dönüşümün en önemli başlıklarından biri.” değerlendirmesinde bulundu.

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR VE RAYLI SİSTEMLER ÖNE ÇIKIYOR

Alparslan, yerli elektrikli araçların, elektrikli toplu ulaşım çözümlerinin ve raylı sistem yatırımlarının yaygınlaştırılmasının önemine işaret etti.

Bu alanlardaki yatırımların, yenilenebilir enerji yatırımlarıyla birlikte Türkiye’nin enerjide dışa bağımlılığını azaltacağını kaydetti.

Alparslan, söz konusu dönüşümün Türkiye’nin enerji bağımsızlığı hedeflerine katkı sağlayacağını ifade etti.

TÜRKİYE’NİN ENERJİ DÖNÜŞÜMÜNDE YENİ EŞİK

Mayıs ayında yenilenebilir enerji üretiminde kaydedilen tarihi seviyeler, Türkiye’nin elektrik üretiminde temiz kaynaklara yöneliminin güçlendiğini gösterdi.

Yenilenebilir kaynakların payının yüzde 72,3’e çıkması, kömürün payının ise yüzde 17’ye gerilemesi, elektrik üretiminde dönüşümün hızlandığını ortaya koydu.

Hidroelektrik üretimindeki güçlü artış, güneş ve rüzgarın kömürü geride bırakması ve yılın ilk beş ayında kırılan üretim rekorları, Türkiye’nin enerji sisteminde yenilenebilir kaynakların giderek daha merkezi bir rol üstlendiğini gösterdi.

Yorumlar

Yorum yazmak için .

Yorumlar yükleniyor…